۱۳۹۸ فروردین ۲, جمعه

محکومیت محمدصابر ملک رئیسی

روز سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷, “محمدصابر ملک رئیسی”, زندانی سیاسی تبعیدی محبوس در بند۷ زندان مرکزی اردبیل به اتهام نشر اکاذیب به ۶ ماه حبس تعزیری از بابت پرونده جدیدی که برای این زندانی سیاسی باز شده بود محکوم شده است. همچنین “شیراحمد شیرانی” دیگر متهم این پرونده نیز از اتهام مطروحه تبرئه شد و حکم صادره به هر دو نفر آنها ابلاغ شد.
محکومیت محمدصابر ملک رئیسی

به گزارش حقوق بشر در ایران, محمد صابر ملک رئیسی و شیر احمد شیرانی دو تن از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۷ زندان مرکزی اردبیل که در بهمن ماه سالجاری با اتهام نشراکاذیب مورد تفهیم اتهام و اخیرا مورد محاکمه قرار گرفته بودند روز سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ طی ابلاغیه ای احکام صادره خود را دریافت کردند. با توجه به حکم صادره محمد صابر ملک رئیسی به اتهام نشر اکاذیب به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم گردید و با توجه به محکومیت قبلی این زندانی سیاسی میبایست ۶ ماه بیشتر در زندان تحمل حبس کند. همچنین شیراحمد شیرانی نیز از اتهام فوق تبرئه شده است. این دو زندانی تبعیدی که بیش از ۸۰ روز گذشته را در قرنطینه این زندان سپری کرده بودند اخیرا به بند ۷ این زندان بازگردانده شدند.  بر اساس حکم صادره توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو اردبیل به ریاست قاضی عباس فیض الهی، محمدصابر ملک رئیسی از بابت اتهام “نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر” برابر با ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.لازم به ذکر است محمدصابر ملک رئیسی در تاریخ ۳ دی‌ماه سال جاری با دستور قضایی به قرنطینه زندان تبعید شده بود. شیراحمد شیرانی دیگر هم پرونده ای محمدصابر ملک رئیسی نیز در تاریخ ۲ دی‌ماه سالجاری پس از اتمام بازجوئی به بند بازگردانده شده بود، در تاریخ ۵ دی ماه به قرنطینه این زندان تبعید شد.

حقوق بشر در ایران در تاریخ ۱۵ اسفند ماه سالجاری طی گزارشی از تداوم نگهداری  محمدصابر ملک رئیسی و شیراحمد شیرانی در قرنطینه زندان مرکزی اردبیل اطلاع رسانی کرده بود.

بیشتر بخوانید: تداوم نگهداری محمدصابر ملک رئیسی و شیراحمدشیرانی در قرنطینه زندان مرکزی اردبیل

در تاریخ ۲ و ۳ بهمن ماه، این دو زندانی پس از احضار به دفتر قاضی ناظر بر زندان با گشایش پرونده جدیدی در زندان روبرو شده و تحت عنوان “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” از طریق نشر اخبار خود و سایر زندانیان در “شبکه‌های معاند در جهت تخریب نظام” مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند. پرونده این دو زندانی پس از تفهیم اتهام با تعیین قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون ریالی به دادگاه ارجاع شد و نهایتاً طی روزهای شنبه و یکشنبه ۴ و ۵ اسفندماه به دادگاه منتقل و مجددا به قرنطینه بازگردانده شده بودند.

لازم به ذکر است محمد صابر ملک رئیسی به همراه یازده تن دیگر از زندانیان در نامه‌ای سرگشاده خطاب به جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، از نقض حقوق اعمال شده بر زندانیان محبوس در این زندان پرده برداشتند که نوشتن این نامه برای امضاکنندگان آن تهدید، محرومیت و آزارهایی را از سوی پرسنل زندان در پی آورده است.

محمدصابر ملک رئیسی بعنوان یک نمونه کم سابقه در دهه اخیر، در سن ۱۵ سالگی بازداشت شد و آنطور که خود در نامه هایش گفته به خاطر فعالیت‌های یکی از برادرانش و در حالی که دستگاه امنیتی دسترسی به برادرش نداشت به عنوان “گروگان “دستگیر شده است.

دیگر زندانی مورد اشاره این گزارش احمد شیرانی است، آقای شیرانی ۳۵ ساله، فرزند چاکر، اهل زاهدان و ساکن تهران، در تاریخ ۱۳ خرداد ۷۹ توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و به مدت ۲ سال در سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مورد بازجویی و شکنجه قرار داشته است.

این زندانی اهل زاهدان نهایتا بعد از تحمل دو سال انفرادی درپی یک اعتصاب «خشک و تر» در یک دادگاه «نمایشی» به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق محاربه به تحمل ۲۲ سال حبس در تبعید محکوم شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه ایتالیا در ایران

دفتر نخست وزیر ایتالیا، پنجشنبه ۱۹ آبان از آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه این کشور در ایران خبر داد. آلسیا پیپرنو، اوایل مهرماه در ایران با...