۱۳۹۸ فروردین ۲, جمعه

محکومیت چهار تن از شهروندان به هفده سال حبس تعزیری در مریوان و اشنویه

سه تن از شهروندان در مریوان و یک شهروند دیگر در اشنویه از سوی دادگاه انقلاب این دو شهر در مجموع به تحمل ۱۷ سال حبس تعزیری محکوم شدند. در شهرهای لرستان, اشنویه, سنندج و ارومیه دستکم ۵ تن از شهروندان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان, “شاکر مرویی” شهروند ساکن روستای نی از توابع اشنویه با اتهامات “مرتبط با احزاب کرد مخالف نظام” به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. در خبری دیگر۳ تن از شهروندان ساکن “روستای نی” در مریوان بنامهای : “هوشیار کسرائیروستای ” ۴١ ساله فرزند رشید، “بریار کاوه” ۲۵ ساله فرزند امین و “وریا فرجی” ٣١ ساله فرزند عبدالله با اتهام  “عضویت در احزاب کرد مخالف نظام”  پس از محاکمه از سوی دادگاه انقلاب این شهر به ترتیب به شش سال حبس تعزیری و تبعید به استان سیستان و بلوچستان و دو نفر دیگر هریک به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شدند.  لازم به ذکر است که پس از ابلاغ حکم صادره از سوی دادگاه بدوی هر سه نفر آنها به حکم صادره معترض و حکم آنها به دادگاه تجدیدنظر سنندج ارجاع شده است. در خبری دیگر از ارومیه گزارش شده است که روز ۲۹ اسفند، یک شهروند به نام “سمکو جعفری” ۲۸ ساله از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به محل نامشخصی منتقل شد.پیش از آن روز ۲۸ اسفند هم یک شهروند به نام “آسو گرمینی” از اهالی شهرستان اشنویه به دلایل نامعلومی بازداشت شده است. همچنین ۲ تن از شهروندان لک در استان لرستان به نام های “علی رضایی” و  “یوسف کاکاوند” توسط  نیروهای اداره اطلاعات سپاه در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

“شاکر مرویی”  در تاریخ ۳۰ مرداد ماه سال ۱۳۹۷ در منزل شخصی خود توسط نیروهای اداره اطلاعات اشنویه بازداشت و پس تفتیش کامل محل سکونت وی را به بازداشتگاه اداره اطلاعات در ارومیه منتقل کردند. او نهایتا روز چهارشنبه ۷ شهریور، با تودیع وثیقه‌ هشتاد میلیون تومانی تا هنگام اتمام مراحل دادرسی، موقتا از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات ارومیه آزاد شده بود.

هوشیار کسرائی روز ۲۰ تیر ۹۷ بازداشت شده و نهایتا روز سه‌شنبه ۲۴ مهر با تودیع وثیقه‌ی ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان مریوان آزاد شد. او روز چهارشنبه ۱۱ مهر از بازداشتگاه اطلاعات سنندج به زندان مرکزی مریوان منتقل شد.

بریار کاوه هم که‌ روز ۲۶ مهر بازداشت شده‌ بود، ۲۸ آبان با تودیع وثیقه موقتا آزاد شد. وی روز ۲۷ آبان پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان مریوان منتقل شده بود.

همچنین وریا فرجی که در تاریخ ۲۰ تیر بازداشت شده‌ بود، روز ۲۵ مرداد با تودیع وثیقە‌ی ۱۲۰ میلیون تومانی آزاد شد.

پیرامون بازداشت دو تن از شهروندان لک بنامهای “یوسف کاکاوند” و “علی رضائی” بازداشت این افراد بر اساس توضیح نیروهای امنیتی در ارتباط با در رابطه با برپایی مراسم نوروز (برگزاری مراسم آتش نوروزی) در روستای گیزه رود است.

هفته‌ی دوم اسفند نیز یک شهروند به نام “افشار فتحی” ٢۶ ساله فرزند احمد از اهالی روستای “تنگیسر” از توابع منطقه‌ ژاورود سنندج در شهرستان دیواندره با اتهاماتی مرتبط با احزاب کرد مخالف نظام بازداشت شده است.

برخورداری از حق دادرسی عادلانه از جمله موراد مورد تاکید در اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۴ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ میباشد.

در ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر برخورداری افراد بر رفتاری بدون تبعیض از سوی حکومتها تاکید شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه ایتالیا در ایران

دفتر نخست وزیر ایتالیا، پنجشنبه ۱۹ آبان از آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه این کشور در ایران خبر داد. آلسیا پیپرنو، اوایل مهرماه در ایران با...