۱۳۹۸ فروردین ۲, جمعه

‌‌بازداشت باقر خسرجی

روز یکم فروردین ۱۳۹۸, سومین عضو از موسسه فرهنگی هنری نصر در اهواز  بنام “باقر خسرجی” توسط نیروهای اداره اطلاعات در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
بازداشت باقر خسرجی

به گزارش حقوق بشر در ایران, “باقر خسرجی” فعال فرهنگی و از اعضای موسسه فرهنگی هنری نصر در اولین روز از سال ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی در اهواز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. با توجه به بازداشت باقر خسرجی وی سومین عضو بازداشت شده موسسه فرهنگی هنری نصر در طی هفته جاری میباشد. لازم به ذکر است که پیش تر ماموران اداره اطلاعات در اهواز در تاریخ ۲۹ اسفندماه و دقیقا در آخرین روز سال ۱۳۹۷، «حسن صبحی‌پور» کارگردان و مدیر تصویری مؤسسه فرهنگی «نصر» و «حسین عشقیان» (ساکى) گریمور این مؤسسه را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

 یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران در زمان بارداشت دو عضو دیگر این موسسه گفته بود: «حسن صبحی پور کارگردان و مدیر تصویری مؤسسه فرهنگی «نصر» به کمک حسین عشقیان (ساکى) گریمور مؤسسه چند روز پیش ترانه‌ای تحت عنوان وحدت مردم عرب ساخته بود که کلیپ این ترانه به‌طور وسیعی مورد استقبال مردم قرار گرفت».این منبع مطلع در ادامه گفت،  از جمله احتمالات که میتوان برای دلیل بازداشت این  دو فعال فرهنگی متصور بود ساخت این آهنگ و استقبال  شهروندان اهواز از آن بوده باشد.تا این لحظه از محل نگهداری این سه شهروند اهل اهواز اطلاعی در دسترس نیست و خانواده های این افراد در نگرانی از وضعیتشان بسر می برند.

مؤسسه فرهنگى «نصر» در دو سال اخیر کلیپ هاى مختلفى در مورد مسائل اجتماعى و فرهنگى ساخته و منتشر کرده است.

”بازداشت بدون تفهیم اتهام شهروندان از جمله موارد نقض حقوق بشر است که در اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ بر این نکته تاکید دارد که: هر كس‌ دستگير مي‌شود بايد در موقع‌ دستگير شدن‌ از جهات‌ (علل‌) آن‌ مطلع‌ شود و در اسرع‌ وقت‌ اخطاريه‌اي‌ دائر بهر گونه‌ اتهاميكه‌ به‌ او نسبت‌ داده‌ مي‌شود دريافت‌ دارد. همچنین سرکوب آزادی بیان ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد که بر حق افراد بر انتشار افکار و نظریات خود بدون محدودیتهای مرزی تاکید کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه ایتالیا در ایران

دفتر نخست وزیر ایتالیا، پنجشنبه ۱۹ آبان از آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه این کشور در ایران خبر داد. آلسیا پیپرنو، اوایل مهرماه در ایران با...