۱۳۹۸ فروردین ۲, جمعه

بازداشت حسین عشقیان

بازداشت حسین عشقیان
روز چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷, حسین عشقیان فعال فرهنگی ساکن اهواز توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. مأموران اداره اطلاعات روز گذشته همچنین حسن صبحی پور، فعال فرهنگی و مدیر موسسه
تصویری «نصر» را نیز به شیوه‌ای مشابه و در منزلش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده بودند .

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷, حسین عشقیان, فعال فرهنگی و از اعضای موسسه تصویری «نصر» در محل کار خود واقع در خیابان کارون اهواز توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. با توجه به بازداشت حسین عشقیان وی دومین فرد از اعضای موسسه فرهنگی «نصر» است که طی روز گذشته توسط ماموران اداره اطلاعات اهواز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. در اقدامی مشابه اما در دو زمان متفاوت حسن صبحی پور مدیر موسسه فرهنگی «نصر» نیز روز گذشته توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.  بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن تائید خبر بازداشت حسین عشقیان: «حسن صبحی پور کارگردان و مدیر تصویری مؤسسه فرهنگی «نصر» به کمک حسین عشقیان (ساکى) گریمور مؤسسه چند روز پیش ترانه‌ای تحت عنوان وحدت مردم عرب ساخته بود که کلیپ این ترانه به‌طور وسیعی مورد استقبال مردم قرار گرفت».این منبع مطلع در ادامه گفت،  از جمله احتمالات که میتوان برای دلیل بازداشت این  دو فعال فرهنگی متصور بود ساخت این آهنگ و استقبال  شهروندان اهواز از آن بوده باشد.

 ابن منبع همچنین افزود, تا این لحظه از محل نگهداری این دو شهروند اهل اهواز اطلاعی در دسترس نیست و خانواده این افراد در نگرانی از وضعیتشان بسر می برند.

مؤسسه فرهنگى «نصر» در دو سال اخیر کلیپ هاى مختلفى در مورد مسائل اجتماعى و فرهنگى ساخته و منتشر کرده است.

”بازداشت بدون تفهیم اتهام شهروندان از جمله موارد نقض حقوق بشر است که در اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ بر این نکته تاکید دارد که: هر كس‌ دستگير مي‌شود بايد در موقع‌ دستگير شدن‌ از جهات‌ (علل‌) آن‌ مطلع‌ شود و در اسرع‌ وقت‌ اخطاريه‌اي‌ دائر بهر گونه‌ اتهاميكه‌ به‌ او نسبت‌ داده‌ مي‌شود دريافت‌ دارد. همچنین سرکوب آزادی بیان ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد که بر حق افراد بر انتشار افکار و نظریات خود بدون محدودیتهای مرزی تاکید کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه ایتالیا در ایران

دفتر نخست وزیر ایتالیا، پنجشنبه ۱۹ آبان از آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه این کشور در ایران خبر داد. آلسیا پیپرنو، اوایل مهرماه در ایران با...