۱۴۰۰ آذر ۲۲, دوشنبه

لایحه بودجه ۱۴۰۱ که از فقیر تر شدن مردم خبر میدهد.


 

متن لایحه بودجه ۱۴۰۱ منتشرشد. سقف کل بودجه در سال آینده بیش از ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. از این رقم ۲۲۰۰ میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی و ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است.

رقم بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۰ درصد افزایش داشته است. نرخ تورم طبق برآورد نهادهای دولتی در ایران ۲۷.۵ درصد خواهد بود. به این ترتیب عملا بودجه نزدیک به ۱۸ درصد کاهش خواهد داشت.

در کلیات لایحه بودجه سال آینده، در‌آمد مالیاتی ۶۳ درصد بیشتر از امسال خواهد بود. می‌توان نتیجه گرفت، دولت کسری بودجه خود را با چاپیدن مردم به عنوان مالیات در حد توانش می‌خواهد جبران کند. در این لایحه انتشار اوراق قرضه کاهش چشمگیری داشته است. اما جای آنرا با مالیات و نرخ تسعیر ارز و حذف ارز دولتی پر کرده است. دو برابرکردن نرخ تسعیر ارز این پیام را برای مردم دارد که صعود آسانسوری قیمت دلار همچنان ادامه خواهد داشت.



متوقف کردن تخصیص ارز ۴۲۰۰ در بودجه ۱۴۰۱


اقدام دیگر دولت متوقف کردن تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی است. دولت رئیسی پیش از این خیز حذف ارز ترجیجی را با قید دو فوریت برداشته بود. اما بدلیل ترس از اعتراضات گسترده، مجلس توان تصویب آنرا نداشت. در سال جاری دولت ۸ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده است. این مبلغ در نیمه اول سال هزینه می‌شود. قسمتی از کالاهای اساسی یاد‌ شده شامل بخشی از داروها و تجهیزات پزشکی می‌باشد. همچنین شش قلم گندم، جو، ذرت، سویا، روغن خام و دانه‌های روغنی شامل ارز ترجیحی فقط برای ۶ ماه اول سال می‌شوند.


افزایش شدید بودجه سپاه


بودجه ۱۴۰۱ با حذف ارز ترجیجی و افزایش مالیات‌ها بیشترین فشار را به مردم وارد خواهد کرد. اما در سوی دیگر، شاهد افزایش چشمگیر بودجه، نهادهای حکومتی مانند سپاه، صدا و سیما و حوزه‌های علمیه هستیم.

بودجه سپاه در سال‌های اخیر به طور منظم افزایش یافته است. بودجه سپاه در سال آینده افزایش ۲۴۰ درصدی داشته و به ۹۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین بودجه صدا و سیما با افزایش ۵۶ درصدی به ۵۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.


کمر بستن دولت رئیسی به هر چه فقیرتر کردن مردم


دولت رئیسی تلاش کرده است تا بودجه ۱۴۰۱ کسری نداشته باشد. اما تامین آن با شکوفایی اقتصادی و گسترش صنعت همراه نخواهد بود. هیچ نوری در تونل مذاکرات برجام و پایان تحریم‌ها مشاهده نمی‌شود. پس نمی‌توان انتظار گشایش اقتصادی و یا فروش نفت به صورت آزاد داشته باشیم. تنها چیزی که مشخص است سال آینده برای مردم کشور از نظر اقتصادی سالی سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. دولت رئیسی کمر به هر چه فقیرتر کردن مردم بسته است. مردم باید جور کسری بودجه را بکشند. تورم ۴۵ درصد در سال جاری باعث شده، بخش عظیمی از مردم به زیر خط فقر کشانده شوند. نزدیک به ۶۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند. این فشارهای اقتصادی می‌تواند زمینه‌ساز اعتراضات گسترده‌ای باشد. خامنه‌ای با آوردن دولت رئیسی خود را آماده سرکوب مردم کرده است. اما سوال این است، با فروپاشی اقتصادی آیا توان چنین کاری را دارد یا خیر؟ تاریخ نشان داده، دیکتاتورها در روزهای پایانی خود اشتباهات مهلکی انجام می‌دهند. نمونه آن را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ می‌توان دید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه ایتالیا در ایران

دفتر نخست وزیر ایتالیا، پنجشنبه ۱۹ آبان از آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه این کشور در ایران خبر داد. آلسیا پیپرنو، اوایل مهرماه در ایران با...