۱۳۹۸ مرداد ۱۱, جمعه

حال بدِ نظام و وابستگان و دلبستگانش از تحریم محمدجواد ظریف 


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که چندی پیش از سوی ایالات متحده به فهرست گروه‌های تروریستی افزوده شد، در بیانیه‌ای این تحریم را «مضحک» و «غیرقانونی» خوانده است.
- در بیانیه وزارت خارجه تأکید شده که این تحریم «هیچ تأثیری بر تلاش‌ها و اقدامات مجموعه وزارت امور خارجه و شخص وزیر امور خارجه به عنوان مسئول سیاست خارجی کشور» نخواهد داشت.
- بسیاری از کاربران ایرانی در توئیتر نظری متفاوت از مقامات جمهوری اسلامی و طرفداران نظام درباره تحریم ظریف دارند و با استفاده از هشتگ «#_ماله_کش_اعظم» نظرات خود را در اینباره به اشتراک می‌گذارند.
جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ برابر با ۰۲ اوت ۲۰۱۹
دفتر کنترل دارایی‎های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه، ۱۰ امرداد ۱۳۹۸، محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی را در فهرست تحریم‎ها قرار داد. این تحریم با واکنش‌های زیادی از سوی مقامات جمهوری اسلامی و همچنین دلبستگان حکومت ایران روبرو شده است.


هرچند محمدجواد ظریف ساعاتی پس از اعلام خبر تحریم‌اش، در دو توئیت پشت سر هم، به آن واکنش نشان داد و حسن روحانی نیز که در سفری به آذربایجان شرقی در تبریز بسر می‌بُرد این تحریم را «کودکانه» خواند اما واکنش‌ها به تحریم وزیر امور خارجه و مقام ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ و امضاکننده‌ی برجام همچنان ادامه دارد.
نهادها و مقامات مختلف جمهوری اسلامی و هواداران دولت با صدور بیانیه و اظهارنظرهای به شدت عصبی نشان دادند که ایالات متحده با تحریم محمدجواد ظریف توانسته نظام را حسابی کلافه کند!
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که چندی پیش از سوی ایالات متحده به فهرست گروه‌های تروریستی افزوده شد، در بیانیه‌ای این تحریم را «مضحک» و «غیرقانونی» خوانده و نوشته است که قرار گرفتن نام مقامات، مسئولین و فرماندهان جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌ها بی‌تأثیر بوده و «آمریکایی‌ها با تحریم وزیر محترم امور خارجه به عنوان مسئول دستگاه دیپلماسی کشورمان، بار دیگر عصبانیت خود از پژواک گفتمان الهام بخش و ضد استکباری انقلاب اسلامی را نمایان و خباثت و دشمنی خود با نظام و ملت عزت مند ایران را بر همگان آشکار کردند.»
در بیانیه‌ی حمایتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از محمدجواد ظریف از «هماوردی و تلاش» ظریف «در جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه دشمن و همراهی و همدلی در سایر عرصه‌های اقتدار بخشی نظام به ویژه مبارزه با تروریسم در منطقه» قدردانی شده است!
وزارت امور خارجه نیز در بیانیه‌ای نوشته که این اقدام را نشانه‌ی روشن استیصال و درماندگی دولت آمریکا می‌داند و «تحریم جدید آمریکا، ترس و ضعف این دولت در برابر دیپلماسی هوشمندانه و مبتنی بر منطق جمهوری اسلامی ایران را آشکار می کند.»
در بخش دیگری از بیانیه وزارت خارجه تأکید شده که این تحریم «هیچ تأثیری بر تلاش‌ها و اقدامات مجموعه وزارت امور خارجه و شخص وزیر امور خارجه به عنوان مسئول سیاست خارجی کشور» نخواهد داشت و او «همچنان با تمام توان و باور قلبی، به انجام مأموریت و رسالت خود ادامه خواهد داد.»

حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی در بریتانیا نیز در صفحه توئیتر خود نوشته است: «آمریکایی‌ها بعد از واکنش تند جهانی در مقطع اولی که می‌خواستند علیه ظریف تحریم اعلام کنند، از موضع خود عقب‌نشینی کرده بودند. امیدوار باشیم که اهانت‌های سریال «گاندو»، آمریکایی‌ها را به اشتباه نیانداخته باشد.»
محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس شورای اسلامی نیز مانند بعیدی‌نژاد به صدا و سیمای جمهوری اسلامی و سریال «گاندو» کنایه زده و نوشته است: ‏«نحوه‌ی پوشش خبر تحریم ‎ظریف در بخش‌های خبری صدا و سیما نشان می‌دهد، هنوز نتوانسته‌اند خود را از توهم تمساح پوزه‌کوتاه خارج کنند.»
اما اصلاح‌طلبان دیگری در مجلس شورای اسلامی نیز به این خبر واکنش نشان داده و برای ظریف سنگ تمام گذاشته‌اند. از جمله فاطمه سعیدی سخنگوی فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی، محمدجواد ظریف را «دیپلمات برجسته و صاحب‌اعتبار در جهان» خوانده و گفته است: «تحریم ظریف، وزیر امور خارجه ایران این دیپلمات برجسته و صاحب‌اعتبار در جهان تنها حقارت تحریم‌کنندگان را می‌رساند. آنها که در دیپلماسی حریف توانمندی ایران نمی‌شوند دست به اقدامات اینچنینی می‌زنند اما نمی‌دانند جایگاه ایران نزد افکار عمومی در جهان بالاتر می‌رود.»
طیبه سیاوشی دیگر نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی نیز با ادعای اینکه این تحریم «ناقض قواعد بین‌المللی» است گفته است، «کسانی که از تحریم ظریف ذوق‌زده و در عین‌ حال از تحریم سپاه ناراحت شدند، اقلیتی‌اند که با معیارهای دوگانه، استکبار داخلی را بازتولید می‌کنند.»
البته بسیاری از کسانی که در ظاهر منتقد و یا در جناح مخالف دولت و محمدجواد ظریف هستند نیز برخلاف ادعاهای اصلاح‌طلبان از جمله گفته‌های طیبه سیاوشی، تحریم وی را محکوم کرده‌اند. جدا از بیانیه‌ی همدلانه‌ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، افرادی چون محسن رضایی و محمدباقر قالیباف از ظریف به شدت حمایت کرده‌اند تا بار دیگر نشان داده شود که هر دو جناح، به گفته‌ی خامنه‌ای، «دو بال نظام» هستند!











هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه ایتالیا در ایران

دفتر نخست وزیر ایتالیا، پنجشنبه ۱۹ آبان از آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه این کشور در ایران خبر داد. آلسیا پیپرنو، اوایل مهرماه در ایران با...