۱۳۹۸ فروردین ۴, یکشنبه

تداوم اعتصاب غذای «برزان محمدی» و «علیرضا شیرمحمدی»

دو تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان فشافویه  بنامهای علیرضا شیرمحمدعلی و بزران محمدی علیرغم گذشت ۱۰روز از آغاز اعتصاب غذا در شرایط  نامطلوبی به لحاظ جسمانی بسر میبرد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, علیرضا شیرمحمدعلی«شیرمحمدی» و برزان محمدی دو تن از زندانیان سیاسی محبوس در بند در زندان تهران بزرگ«فشافویه» که از تاریخ ۲۳ اسفندماه سال گذشته در اعتراض به وضعیت نامناسب نگهداری در این زندان و طرح درخواست انتقال به زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بودند، همچنان در اعتصاب به سر می‌برند.

تداوم اعتصاب غذای این دو زندانی سیاسی در حالی است که تاکنون هیچ رسیدگی و توجهی از سوی مسئولین به درخواست آنان صورت نگرفته است.

این دو زندانی طی یادداشتی کوتاه ضمن تشریح وضعیت کنونی خود به تداوم اعتصاب غذای خود و بی توجهی مسئولین اشاره کرده  بودند. متن یادداشت این دو زندانی سیاسی در اعتصاب غذا در ادامه می آید:

“اکنون ۸ ماه است که در بند ویژه نگهداری می‌شویم و چند روز است اعتصاب غذا کرده‌ایم تا از حداقل حقوق یک زندانی بهره‌مند شویم ولی دریغ از توجه به درخواست های کتبی و شفاهی. حداقل انتظار و توقع اینکه به زندان اوین منتقل شویم.

در زندانهای جمهوری اسلامی اگر زندانی، علی الخصوص زندانی سیاسی-عقیدتی اعتصاب غذا کند، از نظر مسئولان جرم مرتکب شده و به طرق مختلف وی را مورد اذیت و آزار قرار می دهند.

ما به خاطر حق‌خواهی در این زندان محبوس شده ایم و از نظر مالی کیلومترها زیر خط فقر قرار داریم. از تمامی زوایا به ما ظلم شده و این از بی‌کسی‌مان است. اما با این همه ظلم و فشار از سوی ظالم هنوز ظلم‌پذیر نشده ایم.

شاید زندان ما را خسته کرده باشد ولی تسلیم نشده ایم. تنها چیزی که به ما امیدواری می‌دهد این است که مطمئنیم روزی آرمانی که بخاطرش در بند شده‌ایم تحقق پیدا خواهد کرد. مرگ را ترجیح می‌دهیم زیرا زندگی در این لجن‌زار در شان‌مان نیست”.

لازم به ذکر است که علیرضا شیرمحمدی در تاریخ ۲۶ تیر ماه سالجاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. همچنین برزان محمدی در جریان تجمعات اعتراضی شهروندان در مرداد ماه سالجاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان فشافویه« تهران بزرگ» منتقل شدند.

برزان محمدی, در زمان محاکمه با اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” جمعاً به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. وی در حال حاضر در اندرزگاه ۱۱ زندان تهران بزرگ محبوس میباشد.

لازم به ذکر است که در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ “برزان محمدی” زندانی سیاسی محبوس در اندرزگاه ۱۱ زندان تهران بزرگ «فشافویه»  با  توجه به ابلاغی که از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران دریافت کرد به تحمل ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

همچنین علیرضا شیرمحمدی نیز با اتهامات: “توهین به رهبری”, “توهین به روح الله خمینی” و “تبلیغ علیه نظام” به سال حبس تعزیری محکوم شد.

دادگاه تجدید نظر علیرضا شیرمحمدی به زودی تشکیل می شود و قرار وثیقه هم ۸۰ میلیون است ولی ارگانهای قضائی و امنیتی از قبول آن برای آزادی موقت این زندانی سیاسی ممانعت بعمل آورده اند.

حقوق بشر در ایران در تاریخ ۱۶ دی ماه سالجاری طی گزارشی با مضمون لیست اسامی زندانیان محبوس در زندان فشافویه «تهران بزرگ» را منتشر کرده بود به وضعیت برزان محمدی نیز اشاره شده بود.

تجمعات اعتراضی مرداد ماه سال ۱۳۹۷ در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و اقتصادی شهروندان در محله شاپور قدیم اصفهان آغاز شد که بنابر گزارش‌ها به شهرهای دیگر ایران نیز منتقل شد. حرکت‌های اعتراضی در اصفهان روز سه‌شنبه نهم مرداد ماه با تجمع و راهپیمایی اعتراضی در شهرک صنعتی امیرکبیر در محله شاپور جدید آغاز شده بود  و شهروندان اصفهان در کنار شعارهایی علیه گرانی، تورم و بیکاری، خواستار پیوستن بازاریان، کسبه و کامیونداران به جمع تظاهرکنندگان و حمایت آنها شده بودند. اصفهان از جمله کلانشهرهای ایران است که با معضل کمبود آب شرب و آلودگی شدید هوا روبروست. در ماه‌های گذشته حرکت‌های اعتراضی فراوانی به خاطر کم‌آبی، گرانی، بیکاری و وضعیت بد معیشتی در شهرهای مختلف ایران رخ داده است.

زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندانهای ایران با کلکسیونی از  موارد گسترده نقض حقوق بشر دست و پنجه نرم میکنند. از یک سو محرومیت آنها از حق دادرسی عادلانه که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آن تاکید شده است و از سوی دیگر بیماریها و آسیب های جسمی گوناگون که میتوان گفت اکثر این افراد این بیماریها را از زمانی که در زندان محبوس گردیده اند به آن مبتلا شده اند اما مسئولان قضائی و امنیتی در زندانهای ایران از این مسئاله بعنوان یک اهرم فشار در جهت تفهیم نظریات و یا اتهامات وارده بر افراد استفاده میکنند که این مورد ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه ایتالیا در ایران

دفتر نخست وزیر ایتالیا، پنجشنبه ۱۹ آبان از آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه این کشور در ایران خبر داد. آلسیا پیپرنو، اوایل مهرماه در ایران با...