۱۳۹۸ فروردین ۳, شنبه

جاوید رحمان, گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران

امروز جمعه ۲ فروردین ۱۳۹۸, شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با رای مثبت به قطعنامه ای که از سوی کشور سوئد تنظیم شده بود ماموریت جاوید رحمان, گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرده است.
جاوید رحمان, گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران


به گزارش حقوق بشر در ایران, شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز جمعه ۲ فروردین ۱۳۹۸, با توجه به قطعنامه پیشنهادی از طرف کشور سوئد که به رای اعضای این شورا گذاشته شده بود با کسب ۲۲ رای موافق, ۷ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع, ماموریت جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرده است. کشورهایی از قبیل: مکزیک, آرژانتین و شیلی جز کشورهائی بودند که نسبت به تمدید ماموریت گزارشگر ویژهدر امور ایران برای یک سال دیگر رای مثبت دادند. همچنین هفت کشورعراق, پاکستان, افغانستان, هند, چین, اریتره و کوبا به تصویب این قطعنامه  برای تمدید ماموریت گزارشگر ویژه رای مخالف داده بودند. کشورهای تازه‌ وارد به شورا از جمله باهاما و فیجی هر دو از تصویب این قطعنامه حمایت کرند. در برابر برزیل امسال نیز مانند سال گذشته به این قطعنامه رای ممتنع داد اما با ارائه نطقی از کار گزارشگر حقوق بشر در امور ایران حمایت کرد و از مقامات ایرانی درخواست کرد که اقدامات لازم در زمینه حقوق بشر را انجام داده و به گزارشگر ویژه حقوق بشر اجازه دسترسی به خاک ایران جهت انجام تحقیقات خود را بدهند.از طرفی برای اولین بار هیچ کدام از کشورهای آفریقایی عصو شورای حقوق بشر سازمان ملل از این قطعنامه حمایت نکردند. رواندا و سنگال علیرغم موضع ابتدایی خود مبنی بر تایید ماموریت جاوید رحمان، نسبت به تصویب این قطعنامه رای ممتنع دادند. از طرفی کشورهای دیگری مانند آفریقای جنوبی و مصر که در گذشته مخالف تمدید ماموریت گزارشگر حقوق بشر در امور ایران بودند این بار رای ممتنع دادند.

لازم به یادآوری است که پیش از  آغاز نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ۴۲ نهاد مدافع حقوق بشر که در زمینه نقض حقوق بشر بصورت گزارشی و آماری در زمینه مسائل مرتبط با امور ایران فعالیت میکنند در بیانیه ای مشترکا خواستار تمدید مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران شده بودند.
جاوید رحمان, گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران
بیشتر بخوانید: نامه مشترک ۴۲ سازمان مدافع حقوق بشر نسبت به تمدید ماموریت گزارشگر ویژه در امور ایران

در آن بیانیه بر نقش کلیدی گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران در بازتاب صدای قربانیان نقض حقوق بشر در ایران و رساندن آن به جامعه بین‌المللی تاکید شده بود. همچنین به سرپیچی‌های متعدد ایران در مورد رعایت حقوق شهروندان به ویژه نقض آزادی‌های بنیادین مانند آزادی بیان و آزادی تجمعات و همچنین اعدام کودک-مجرمان پرداخته شده بود. همچنین با توجه به تاثیر مثبت و ماثر نقش گزارشگر ویژه در زمینه افشاگری از موارد نقض حقوق بشر در ایران و برقراری ارتباط قربانیان شکنجه و افرادی که به طروق مختلف حقوق شهروندیشان در ایران نقض شده است راهی در جهت رساندن صدای آنها به مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل متحد میباشد. در ایران بیانیه همچنین بر موارد مختلف نقض حقوق بشر در ایران و موارد نقض ازادی بیان و عقیده, اعدام کودک- مجرمان و عدم برخورداری متهمان سیاسی و امنیتی و عقیدتی از روند دادرسی عادلانه منطبق با اصول حقوق بشر نیز تاکید شده است.

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران در تاریخ ۸ اسفند ماه ۱۳۹۷ گزارش خود را از وضعیت نقض حقوق بشر در ایران را منتشر کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه ایتالیا در ایران

دفتر نخست وزیر ایتالیا، پنجشنبه ۱۹ آبان از آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه این کشور در ایران خبر داد. آلسیا پیپرنو، اوایل مهرماه در ایران با...