۱۳۹۷ دی ۸, شنبه

ایران زاغری را برای اهداف دیپلماتیک گروگان گرفته است

«جرمی هانت» وزیر خارجه بریتانیا، جمهوری اسلامی را متهم کرد که برای «اهداف دیپلماتیک» نازنین زاغری رتکلیف را گروگان گرفته است.

جرمی هانت روز جمعه در گفت‌وگویی با رادیو ۴ بی‌بی‌سی با اشاره به تولد چهل سالگی نازنین زاغری، گفت: «او به اندازه بیش از نیمی از عمر دخترش در زندان بوده. این کاری وحشتناک و ناعادلانه است.»

نازنین زاغری رتکلیف فروردین ماه سال ۹۵ و زمانی که قصد خروج از ایران را داشت، در فرودگاه بازداشت شد. او به اتهام مشارکت در «براندازی نرم» به پنج سال زندان محکوم شد.

هفته گذشته غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری تهران درباره پرونده جدید زاغری گفته بود:‌ «پرونده جدید نازنین زاغری هنوز باز است و مشخص نیست که محکوم می‌شود یا تبرئه یا اینکه در صورت محکومیت به چه مجازاتی محکوم خواهد شد.»
ایران زاغری را برای اهداف دیپلماتیک گروگان گرفته است

سپاه پاسداران خانم زاغری را به آموزش روزنامه نگاری برای رسانه های خارج از کشور متهم کرد، اما او اتهامات خود را رد کرد و بنیاد خیریه تامسون رویترز نیز رسما اعلام کرد که او یک کارمند ساده در بخش اداری این بنیاد بوده است.

پیش از این، برخی رسانه‌ها خبر داده بودند که بریتانیا قصد دارد در مقابل پرداخت بدهی‌های خود به ایران که مربوط به دهه ۷۰ میلادی و قرارداد خرید تانک‌های چیفتن است،‌ نازنین زاغری را آزاد کند. اجرای این قرارداد پس از انقلاب و به دنبال «اشغال سفارت آمریکا» متوقف شد و بعدها دادگاه لاهه حکم داد که بریتانیا باید ۵۰۰ میلیون دلار به ایران پرداخت کند.

ایران و بریتانیا هر دو گزارش‌ها درباره رابطه میان پرداخت این پول و آزادی نازنین زاغری را تکذیب کرده‌اند، اما سال گذشته روزنامه بریتانیایی تلگراف نوشته بود که لندن قصد دارد با پرداخت این پول «حسن نیت» خود را به تهران نشان دهد.

این زندانی دوتابعیتی، در زندان اوین بارها دچار حمله های عصبی شده است. وضعیت وخیم سلامتی نازنین زاغری، بیانیه کیت الن مدیر بخش بریتانیای عفو بین الملل را در پی داشت که گفت «آنچه مقام‌های جمهوری اسلامی با نازنین زاغری می‌کنند، به شدت بی‌رحمانه است.»

تحلیلگران غربی می‌گویند جمهوری اسلامی از افراد دوتابعیتی به عنوان گروگان استفاده می‌کند تا از دولت‌های غربی پول و امتیاز بگیرد.


نازنین زاغری رتکلیف (به انگلیسی: Nazanin Zaghari-Ratcliffe) شهروند ایرانی-بریتانیایی است که در ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران به مقصد انگلستان همراه با دختر خردسالش دستگیر و به زندان منتقل شد. او با بنیاد خیریه تامسون رویترز ‏(en)‏ وابسته به تامسون رویترز همکاری دارد این بنیاد به توسعه رسانه در سراسر جهان کمک می‌کند.

مأموران هنگام دستگیری زاغری پاسپورت گابریلا، دختر دوسالهٔ وی که تابعیت بریتانیایی دارد را هم ضبط کرده‌اند.اتهام او مشارکت در «براندازی نرم» جمهوری اسلامی از طریق همکاری با مؤسسات و شرکت‌های خارجی بوده‌است.همسر وی اتهام همکاری با شرکت‌های خارجی را «مضحک» عنوان کرد.

وی پس از دستگیری به کرمان منتقل شده و به گفته همسرش در زندان انفرادی به سر می‌برد و حق دسترسی به وکیل را ندارد. در اواخر خرداد ماه ۱۳۹۵ سپاه پاسداران کرمان اطلاعیه‌ای را منتشر و ضمن آن با تأیید خبر بازداشت زاغری، وی را به همکاری با موسسات معاند و مشارکت در فعالیت‌های براندازی نرم متهم کرد و اعلام کرد که وی در سوئیتی در زندان کرمان نگهداری می‌شود.

ریچارد رتکلیف، همسر زاغری و بنیاد خیریه رویترز که زاغری برای آن کار می‌کند اتهامات وارد به او را رد کردند.[۵] رتکلیف گفت همسرش در هفته‌های اول در انفرادی بوده و تحت فشار مجبور به امضای اعتراف شده‌است.

جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ گفت: «این فرد در کرمان دستگیرشده بود و اکنون به تهران منتقل شده‌است.» او دلیل انتقال نازنین زاغری به تهران را «عدم صلاحیت رسیدگی» در کرمان عنوان کرد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه ایتالیا در ایران

دفتر نخست وزیر ایتالیا، پنجشنبه ۱۹ آبان از آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه این کشور در ایران خبر داد. آلسیا پیپرنو، اوایل مهرماه در ایران با...