۱۳۹۷ دی ۴, سه‌شنبه

افزایش میزان ازدواج کودکان در ایران

گروهی از فعالان مدنی با استناد به آمار رسمی دولت ایران هشدار داده اند که میزان ازدواج کودکان در این کشور رو به افزایش است. این در حالیست که کمیسیون قضایی مجلس به تازگی طرح ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال را رد کرده است.

کمپین "کودکی گم شده" - که توسط پایگاه داده باز ایران با هدف مبارزه با ازدواج کودکان و کودکان زباله گرد به راه افتاده - می گوید در ظرف چند سال اخیر تعداد بیشتری از موارد ازدواج کودکان در ایران به ثبت رسیده است.

ازدواج کودکان در ایران

این گروه بنا بر آمار رسمی مرکز آمار ایران می گوید در سال ۱۳۹۱ خورشیدی، ۴.۹ درصد از ازدواج های ثبت شده برای زنان، به دختران زیر ۱۵ سال تعلق داشته است؛ این در حالیست که در سال ۱۳۹۵ خورشیدی این رقم به ۵.۶ درصد افزایش پیدا کرده است؛ به این ترتیب، فقط در سال ۱۳۹۵ بیش از ۳۹ هزار دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کرده اند.

این گروه می افزاید بین سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ در مجموع بیش از ۲۰۰ هزار دختر و پسر در ایران زیر ۱۵ سال ازدواج کرده اند.

سازمان ملل متحد ازدواج در کودکی را نقض حقوق بشر می داند، به خصوص که ازدواج در کودکی می تواند به بارداری در کودکی بینجامد و جان مادر و نوزاد را به خطر بیاندازد.

منتقدان می گویند که ازدواج در کودکی اغلب با ترک تحصیل همراه است و کودکی که فرصت تحصیل را از دست بدهد، در آینده استقلال مالی نخواهد داشت، معضلی که می تواند منجر به بازتولید این چرخه در نسل بعدی شود.

تلاش برای تغییر سن ازدواج در مجلس ایران سابقه زیادی دارد. سن قانونی برای ازدواج در پیش از انقلاب اسلامی، ۱۵ و ۱۸ سال بود. اما پس از انقلاب و در جریان نخستین دوره مجلس در سال ۱۳۶۱ سن قانونی به ۱۳ و ۱۵ سال کاهش یافت.

در سال ۱۳۷۹ خورشیدی مجلس ششم طی مصوبه‌ای سن ازدواج دختران را به ۱۵ سال و ازدواج پسران را به ۱۸ سال افزایش داد که با مخالفت شورای نگهبان روبه‌رو شد و در ارجاع اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه مجلس را نپذیرفت.

لزوم اخذ مجوز دادگاه برای ازدواج دختران زیر ۱۳ سال از سال ۱۳۸۱ وارد قانون مدنی ایران شد.

ازدواج کودکان در ایران

"گفته می‌شود این کار خلاف شرع و عرف است"

فراکسیون زنان مجلس از حدود دو سال پیش سعی کرده که قانونی برای مقابله با ازدواج کودکان وضع کند اما این تلاش به نتیجه نرسیده است.

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس ایران، روز دوشنبه (۲۴ دسامبر) از رد طرح ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال در کمیسیون قضایی مجلس خبر داد. یک فوریت این طرح مهر ماه امسال در مجلس به تصویب رسیده و به کمیسیون های قضایی و حقوقی فرستاده شده بود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، خانم سیاوشی گفت: "ما یک اصلاحیه حداقلی را درباره ممنوعیت ازدواج زیر کودکان ۱۳ سال ارائه دادیم و اصلا بحث افزایش سن ازدواج را مطرح نکردیم که متاسفانه رأی نیاورد."

او افزود: "گفته می‌شود این کار خلاف شرع و عرف است. قبلا در خصوص این طرح با مراجع دیدار داشتیم و فتوای آن را هم گرفته‌ایم قطعا تمام تلاش خودمان را برای به کار خواهیم بست."


کودکی گم شده؛ سرنوشت "هزاران کودک زباله‌گرد" در ایران به روایت آمار
پروانه سلحشوری، یکی دیگر از نمایندگان مجلس هم گفته است که بعضی از اعضای فراکسیون ولایی که پیشتر حامی طرح ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال بودند، به مخالفان آن تبدیل شده اند. او گفت به نظر می رسد از یک "نهاد خاص" به آنها گفته شده است که با طرح یادشده مخالفت کنند.

فعالان می گویند که بسیاری از این ازدواج‌ها ثبت نمی‌شوند و تعیین آمار دقیق تعداد این ازدواج‌ها غیرممکن است زیرا سازمان آمار ایران هنگامی که این داده‌ها را به صورت رسمی چاپ می‌کند، مرز ۱۸ سالگی در گروه‌بندی سنی جداول خود (۱۵ تا ۱۹ سال) قرار می دهد.

سازمان ثبت احوال ایران می گوید که در شش ماه نخست سال ۱۳۹۷، ۱۴۵ مورد ازدواج دختران بین ۱۵ تا ۱۹ سال ثبت شده است. همچنین ۱۱۷ مورد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله به ثبت رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه ایتالیا در ایران

دفتر نخست وزیر ایتالیا، پنجشنبه ۱۹ آبان از آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه این کشور در ایران خبر داد. آلسیا پیپرنو، اوایل مهرماه در ایران با...