۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۰, جمعه

حسام الدین آشنا برکنار و ۲۰ تن دیگر ممنوع الخروج شدند


 حسن روحانی، حسام الدین آشنا را از پست خود برکنار و علی ربیعی را بجای او منصوب کرد

پس از افشای مصاحبه محمد جواد ظریف وزیر خارجه روحانی، روز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، حسن روحانی حسام الدین آشنا را برکنار و علی ربیعی را بجای او منصوب نمود. حسام الدین آشنا ، ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک در کابینه روحانی را برعهده داشت.

محمد جواد ظریف در اسفند ماه سال ۹۹ یک مصاحبه ۷ ساعته با سعید لیلاز برگزار نمود که در آن به نقش قاسم سلیمانی در امور سیاست خارجه پرداخته است. البته از این مصاحبه ۷ ساعته، فقط ۳ ساعت آن افشا شده و قابل دسترسی است. اما در همین ۳ساعت، ظریف بروشنی اذعان می‌دارد که وی در مسائل سیاست خارجه پیرو دستورات قاسم سلیمانی بوده است.

پس از افشای فایل صوتی مصاحبه ظریف، طوفانی از موضع‌گیری‌ها علیه ظریف و حسن روحانی بپا خواسته است. انعکاس این مصاحبه چنان بوده که حتی سیاستمداران خارجی از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا هم به آن پرداخته است.

تعدادی از شخصیت‌های سیاسی داخل کشور، انجام این مصاحبه را نوعی توطئه و خیانت به مصالح کشور برشمرده‌اند.

حسن روحانی با بالاگرفتن تنش پیرامون این موضوع، تصمیم گرفت که حسام الدین آشنا را از کار برکنار و علی ربیعی را بجای او منصوب نماید. علت آن است که انجام این مصاحبه با مدیریت حسام الدین آشنا انجام شده است. ظریف در طی مصاحبه خود چند بار اعلام می‌کند که تصمیم‌گیری برای زمان پخش علنی این مصاحبه با آقای آشنا است.

همچنین در خبرهایی که بدنبال این برکناری و انتصاب در مطبوعات کشور درج شده است، بیانگر آن است که ۲۰ تن دیگر نیز در ارتباط با این پرونده ممنوع‌الخروج شده‌اند.

حکم روحانی برای برکناری حـسام الـدین آشنا و جایگزینی علی ربیعی

حسن روحانی در حکم ابلاغی خود خطاب به علی ربیعی نوشته است:  با توجه به تعهد، تجربه و سوابق جناب عالی، شما با حفظ سمت، به عنوان «رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک» منصوب می‌شوید.

حکمی که روحانی به مناسبت این جایگزینی اعلام نموده، فقط به نام علی ربیعی اشاره دارد. اما این تصمیم بدنبال جنجال پیش ‌آمده در مورد افشای نوار مصاحبه ظریف می‌باشد. حال روحانی با این تصمیم حسام‌الدین آشنا را برکنار و بجای او ربیعی را منصوب کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه ایتالیا در ایران

دفتر نخست وزیر ایتالیا، پنجشنبه ۱۹ آبان از آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه این کشور در ایران خبر داد. آلسیا پیپرنو، اوایل مهرماه در ایران با...