۱۳۹۸ مهر ۳, چهارشنبه

‍ آنتونیوگوترش, دبیر کل سازمان ملل گزارش خود را از وضعیت حقوق بشر در ایران ارائه کرد


روز گذشته, “آنتونیوگوترش”, دبیر کل سازمان ملل متحد, با ارائه گزارشی از وضعیت حقوق بشر در ایران, ضمن اشاره بر موارد گسترده سرکوب و محرومیت از حقوق شهروندی که شهروندان در ایران با آنها دست و پنجه نرم می کنند بر قبول تعهد از سوی حکومت جمهوری اسلامی برای امضای “کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان” تاکید کرد. دبیر کل سازمان ملل بر ممانعت از سرکوب فعالان مدنی, فعالان حقوق بشر, فعالان سیاسی, روزنامه نگاران, وبلاگ نویسان و فعالان کارگری تاکید کرد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از رادیو فردا, روز سه شنبه ۲ مهرماه ۱۳۹۸, آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در گزارش رسمی خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، ضمن اشاره بر مواردی که بعنوان نقض حقوق بشر در ایران از آنها یاد می شود از حکومت جمهوری اسلامی خواست تا ضمن احترام به حقوق بشر, بر جلوگیری از رفتار تبعیض آمیز بر علیه زنان گامهای اساسی را بردارد و به جمع امضا کنندگان “کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان” بپیوندد. در این گزارش که به شکل گسترده و در موارد متفاوتی از جمله زنان, پیروان سایر ادیان, اقوام, کودکان, کارگران و سایر نکاتی که در اسنادی بین المللی حقوق بشر از جمله در اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آنها تاکید شده ولی حکومت جمهوری اسلامی به شکلی سیستماتیک آنها را نقض می کند تاکید کرد. در بخش دیگری از این گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد بر  دسترسی شهروندان ایران به حق دادرسی عادلانه و ممانعت از سرکوب آزادی بیان توسط جمهوری اسلامی تاکید کرد. 

گوترش در این گزارش همچنین با اظهار نگرانی از آزار فعالان مدنی و سیاسی در ایران، از دولت ایران خواسته است که نسبت به تأمین امنیت مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، نویسندگان، فعالان کارگری و فعالان محیط زیست برای فعالیت بدون ترس از آزار و بازداشت و پیگرد اطمینان حاصل کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد این گزارش را که در دارای ۲۱ صفحه بود بر پایه قطعنامه ۱۸۱/۷۳ مجمع عمومی سازمان ملل متحد تهیه کرده و در آن ضمن شرح روندهای وضع حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، توصیه‌هایی را برای اجرای بهبود وضعیت ارائه داده است.

درخواست آنتونیو گوترش از ایران برای پیوستن به “کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان” که در این گزارش مورد تأکید قرار گرفته، در حالی است که به گفته بسیاری کارشناسان، قوانین ایران زمینه ساز تبعیض علیه زنان است، به طوری که قوانین ایران دست‌کم در ۱۲ مورد، از جمله ارث، دیه، حق طلاق، حق مسافرت و حق پوشش، با کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان در تعارض است.

بازداشت ۳ تن از شهروندان توسط ماموران وزارت اطلاعات

روز جاری, ماموران وزارت اطلاعات با یورش به منزل “علی علینژاد”, شهروند ساکن یکی از شهرهای شمالی کشور وی را بازداشت کردند. همزمان ماموران وزارت اطلاعات با یورش به منزل پدری “هادی لطفی” پس از تفتیش منزل این شهروند, خواهرش “لیلا لطفی” را بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل کردند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز  چهارشنبه ۳ مهرماه ۱۳۹۸, “علی علینژاد”, “هادی لطفی” و “لیلا لطفی” در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات به منازل شخصی این افراد بازداشت و به بازداشتگاه این ارگان امنیتی منتقل شدند. هادی لطفی ساعاتی پس از بازداشت بطور موقت از بازداشتگاه اداره اطلاعات آزاد شد. اما لیلا لطفی کماکان در بازداشت بسر می برد. 

🔺گروه ققنوس :

⭕️ https://t.me/joinchat/BlFEfheD-TTL5RGT8r2kJg


🔺وبلاگ ققنوس :


⭕️ https://ghoughnoos.blogspot.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه ایتالیا در ایران

دفتر نخست وزیر ایتالیا، پنجشنبه ۱۹ آبان از آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه این کشور در ایران خبر داد. آلسیا پیپرنو، اوایل مهرماه در ایران با...