۱۳۹۸ مرداد ۸, سه‌شنبه



ضرب و شتم زنان متهم سیاسی محبوس در زندان قرچک توسط متهمان غیرسیاسی

حقوق بشر در ایران – در ساعات پایانی روز گذشته, “عاطفه رنگریز” و “سپیده قلیان” دو تن از فعالان مدنی محبوس در بند زنان زندان قرچک ورامین, در پی اهانت از سوی عومل بهداری این زندان که منجر به درگیری لفظی بین “عاطفه رنگریز” با مسئولان بهداری می شود توسط یکی از زندانیان مورد حمله قرار گرفتند و فرد مذکور اقدام به ضرب و شتم “عاطفه رنگریز” و “سپیده قلیان” کرد. همچنین ندا ناجی از بازداشت شدگان تجمع اعتراضی به مناسبت روز جهانی کارگر نیز به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. “یاسمن آریانی”، فعال مدنی بازداشتی در زندان قرچک ورامین عصر روز گذشته توسط زندانیان جرائم عادی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. این درگیری به تحریک مسئولین بهداری زندان و پس از انتقال “صبا کردافشاری” به حالت ناهوشیار به بهداری زندان صورت گرفته است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, در ساعات پایانی دوشنبه ۷ مردادماه ۱۳۹۸, “عاطفه رنگریز” از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در مقابل ساختمان مجلس در پی استفاده از الفاظ رکیک از سوی عوامل بهداری زندان قرچک در راهروی بهداری که در نتیجه منجر به درگیری لفظی شد توسط یکی از زندانیان جرائم غیرسیاسی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. همچنین بدنبال آغاز این درگیری “سپیده قلیان” که برای دفاع از “عاطفه رنگریز” و در جهت ختم این درگیری به میان آمده بود بوسیله بطری آب معدنی یخ زده از سوی فرد مذکور مورد ضرب و شتم از ناحیه صورت قرار گرفت و مصدوم شد. “ندا ناجی” از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر نیز با توجه به تحریکات گسترده از سوی مسئولان بهداری زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت. 

بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت؛ “عاطفه رنگریز”, از زنان بازداشت شده در جریان تجمع اعتراضی به مناسبت روز جهانی کارگر در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ که در حال حاضر در بند زنان زندان قرچک ورامین بصورت بلاتکلیف بسر می برد پس از اتمام مراحل درمانی و در حالی که از بهداری این زندان بازمیگشت در راهرو بهداری توسط مسئولان این واحد درمانی در زندان قرچک با الفاظ رکیک مورد خطاب قرار گرفت که در نتیجه این امر باعث بروز مشاجره لفظی بین “عاطفه رنگریز” و عوامل بهداری شد که در این بین یکی از زندانیان غیرسیاسی دخالت کرده و به عاطفه رنگریز حمله کرد. با توجه به اوج گرفتن این درگیری بین عاطفه رنگریز و به میان آمدن فرد مهاجم برای مورد ضرب و شتم قرار دادن “عاطفه رنگریز”, در همین حال سپیده قلیان برای دفاع از عاطفه رنگریز و به منظور کنترل شرایط سعی در جدا کردن شخص مهاجم میکند که فرد مهاجم بوسیله بطری آب معدنی که با یخ پر شده بود اقدام به ضرب و وارد کردن ضربات پی در پی به سر و صورت سپیده قلیان و عاطفه رنگریز کرد. شرایط جسمی عاطفه رنگریز وسپیده قلیان از شب گذشته وخیم بوده و سپیده قلیان دچار سر درد و سرگیجه و درد شدید در ناحیه صورت میباشد.

این منبع مطلع همچنین پیرامون درگیری و ضرب و شتم صبا کردافشاری در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت؛ درگیری در پی آن رخ داد که حوالی ساعت ۷ عصر روز دوشنبه ۷ مردادماه ۱۳۹۸ صبا کردافشاری دچار ضعف جسمی شدید شده و به دلیل تعلل مسئولین در انتقال وی به بهداری وضعیت وی بدتر شد. پرستار بدون برانکارد و فشارسنج جهت سرکشی به داخل بند آمد و نهایتا “صبا کردافشاری” بدون برانکارد و در داخل پتو به بهداری زندان منتقل شد و توسط پرستار ” تیموری” و پزشک بهداری زندان قرچک “حامدیزدان” بدون درنظر گرفتن وضعیت جسمانی وی مورد توهین  و برخورد بسیار بد قرار گرفت. اوج گیری این موضوع باعث بروز درگیری لفظی با “یاسمن آریانی” می شود. که با تحریک مسئولین بهداری خانم آریانی توسط زندانیان جرائم عادی مورد ضرب و شتم قرار گرفت که موجب آسیب دیدن وی از ناحیه گونه، صورت و کوفتگی در دست راست و هر دو پا شده است. در ادامه این موضوع صبا کردافشاری به دلیل ضعف جسمی، فشارهای وارده و عدم رسیدگی به موقع بی هوش شد. نهایتا پزشک زندان به صبا آمپول و سرم تزریق کرده و پس از چند ساعت وی را مجددا به بند بازگرداندند. 

همچنین جمال عاملی همسر ندا ناجی که در جریان تجمعات اعتراضی روز جهانی کارگر در مقابل ساختمان مجلس در تهران بازداشت شد با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشت؛ “هر اتفاقی برای عزیزان ما در زندان قرچک بیافتد مسئولیت مستقیم آن با مسئولان قوه قضائیه از بازپرس شعبه ۷ دادسرای زندان اوین که دستور انتقال آنها را به زندان قرچک داده تا دادستان تهران و بالاترین مقام قضائی کشور خواهد بود که عامدانه قانون تفکیک جرائم را زیر پا گذاشته و آن را اجرا نمی‌کنند”.

لازم به ذکر است این زندانیان پیش از این نیز بارها به تحریک مسئولین زندان توسط زندانیان دیگر مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. به عنوان مثال یاسمن آریانی در روزهای پایانی تیرماه توسط یک زندانی متهم به جرایم خشن مقابل فروشگاه این زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.
روز شنبه ۱۵ تیرماه ۱۳۹۸ نیز جمال عاملی از ضرب و شتم ندا ناجی توسط زندانیان جرایم عادی و پرسنل زندان قرچک خبر داده بود.

جمال عاملی طی یادداشتی در حساب شخصی خود در توییتر نوشته بود: ” ندا طی ۲۴ ساعت گذشته در زندان قرچک ورامین یک بار توسط یکی از زندانیان جرایم عادی و یک بار دیگر توسط پرسنل زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. وی پس از این اتفاق به بهداری زندان منتقل شده و به خاطر ضربه‌ای که ماموران زندان به سرش وارد کردند برای چند ساعت به تاربینی دچار شده است. جان ندا ناجی و عاطفه رنگریز در زندان قرچک در خطر است”.

لازم به ذکر است, عاطفه رنگریز, در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸, به مناسبت روز جهانی کارگر در مقابل ساختمان مجلس در تهران به همراه بیش از ۴۰ تن دیگر از فعالان کارگری و مدنی در پی یورش نیروهای امنیتی به تجمع کنندگان که بابرگزاری این تجمع هدفشان دستیابی به مطالبات طبقه کارگر در ایران بود بازداشت شد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه ایتالیا در ایران

دفتر نخست وزیر ایتالیا، پنجشنبه ۱۹ آبان از آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه این کشور در ایران خبر داد. آلسیا پیپرنو، اوایل مهرماه در ایران با...