۱۳۹۸ تیر ۸, شنبه

اعزام جنگنده‎های F22 آمریکا به قطر

به گزارش وبسایت فرماندهی مرکزی نیروهای هوایی آمریکا این هواپیماها، جمعه ۲۷ ژوئن (هفتم تیرماه)، وارد قطر شدند و ماموریت‎ آنها دفاع از نیروهای آمریکایی و منافع نیروهای این کشور در منطقه فرماندهی مرکزی ایالات متحده است.

جنگنده‎های F22 رادارگریز هستند و برای نخستین بار است که برای انجام ماموریت به قطر اعزام شده‌اند. تعداد هواپیماهای مستقر در پایگاه العدید مشخص نیست اما پیش از این چهار فروند بمب‎افکن B52 نیز در قطر مستقر شده بودند.

با افزایش تهدیدات از سوی جمهوری اسلامی آمریکا تصمیم به تقویت نیروهای نظامی خود در خاورمیانه گرفته است. اعزام چند ناو و استقرار سیستم پدافندی پاتریوت نیز در همین راستا صورت گرفته است.

در همین ارتباط CNN نوشته این جنگنده‎ها برای مواجهه با ایران به منطقه اعزام شده‌اند.

یک هفته پیش از این سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک پهپاد آمریکایی را بر فراز دریای عمان هدف قرار داد و ساقط کرد. آمریکا مدعی است این هواپیمای بدون سرنشین بر فراز آب‎های بین‎المللی در پرواز بوده و جمهوری اسلامی می‎گوید وارد حریم هوایی ایران شده بود.

پیتر لِیتون افسر سابق نیروی دریایی استرالیا که با موسسه گریفیث آسیا همکاری می‎کند، معتقد است، هدف احتمالی از اعزام این جنگنده‎ها احتمالاً هدف گرفتن سیستم‎های پدافندی S300 ایران است. او می‎گوید، «احتمالاً در صورت اقدام نظامی موج اول حمله به سیستم پدافندی ایران باشد» با این حال تاکید کرده «حضور این جنگنده‌ها مانع بالا گرفتن تنش‎ها می‎شود.»

بعد از هدف گرفتن پهپاد سنتکام در دریای عمان، پیش‌بینی می‎شد آمریکا دست به اقدام متقابل بزند اما دونالد ترامپ می‎گوید در آخرین دقایق دستور حمله محدود به مواضع سپاه پاسداران را به دلیل اینکه ممکن بود ۱۵۰ تن در این حمله کشته شوند لغو کرده است.

تحلیلگران بسیاری پیش‎بینی می‎کرده‌اند و می‌کنند ترامپ و به ویژه دستیار امنیتی او جان بولتون در برابر تهدیدات رژیم ایران دست به اقدام نظامی خواهند زد. در دو سال گذشته موجی از تبلیغات علیه دولت ترامپ به راه افتاده که مرتب وی و اطرافیانش را «جنگ‎طلب» می‎خوانند. دموکرات‎های آمریکا از یکسو، چپ‎ها و اصلاح‎طلبان از سوی دیگر به این موج دامن می‎زنند و اغلب رسانه‎های فارسی‌زبان خارج از کشور نیز القا می‎کنند که آمریکا در پی درگیری نظامی با جمهوری اسلامی است. تا کنون اما همه‌ی عملیات خرابکاری و ایذایی و حتی ساقط کردن پهپاد آمریکایی با پاسخ مشابه از سوی آمریکا روبرو نشده است.

برخی تحلیلگران معتقدند اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی در این مقطع بازی در زمین مخالفان و رقبای دولت ترامپ است و وی دست‌کم تا پایان انتخابات سال ۲۰۲۰ دست به چنین اقدامی نخواهد زد. و اتفاقا به همین دلیل و به امید روی کار آمدن دموکرات‌ها در آمریکا، جمهوری اسلامی مشتاق است که دولت ترامپ را درگیر یک رویارویی نظامی کند.

بر اساس شواهد، همچنین محافلی در درون نیروهای نظامی جمهوری اسلامی از به راه افتادن درگیری نظامی استقبال می‎کنند.

شاهزاده رضا پهلوی که همواره با جنگ و درگیری نظامی مخالفت کرده است روز ۲۷ ژوئن (ششم تیرماه)، در مصاحبه با تلویزیون i24NEWS اسرائیل در مورد احتمال حمله نظامی به ایران، با تأکید دوباره بر مخالفت جدی با جنگ پاسخ داد «آمریکا بجای اقدام نظامی می‌تواند با افزایش فشارهای بین‌‏المللی و داخلی به رژیم خصوصاً با حمایت از خیزش مردم داخل ایران به سقوط آن کمک کند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه ایتالیا در ایران

دفتر نخست وزیر ایتالیا، پنجشنبه ۱۹ آبان از آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه این کشور در ایران خبر داد. آلسیا پیپرنو، اوایل مهرماه در ایران با...