۱۳۹۸ تیر ۶, پنجشنبه

موشک‌پرانی‎، خرابکاری و تقویت شبه‎‌نظامیان؛ ثمرات شوم «برجام» علیه برجام

-اعضای شورای امنیت به نقض قطعنامه‎های سازمان ملل توسط جمهوری اسلامی هشدار دادند.

- سفیر انگلیس در شورای امنیت می‎گوید سپاه عامل حمله به نفتکش‎ها در الفجیره است.

- روسیه آمریکا را متهم کرد که با سیگنال‌های پیچیده ایران را به سوی درگیری نظامی می‌کشاند.

- سه کشور اروپایی تا جمعه یک خط اعتباری چند میلیون یورویی از طریق کانال اینستکس راه‌اندازی می‌کنند.

پنج شنبه ۶ تیر ۱۳۹۸ برابر با ۲۷ ژوئن ۲۰۱۹





نشست شورای امنیت برای بررسی فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران در قالب توافق اتمی، چهارشنبه پنجم تیرماه برگزار شد.


نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توسط ایران اصلی‎ترین نگرانی اعضا در نشست ۲۷ ژوئن بود
در این نشست دبیرکل سازمان ملل با استناد به گزارش‎های آژانس بین‎المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران به تعهدات خود طبق مفاد برجام متعهد بوده و از خروج یکجانبه آمریکا از توافق اتمی و اقدام جمهوری اسلامی برای کاهش تعهدات برجامی انتقاد شد.

اما آنچه در نشست شورای امنیت برجسته‎تر از بحث اصلی مطرح شد، هشدارهای سفیران کشورهای عضو به ویژه E3 نسبت به فعالیت‎های موشکی و اقدامات خرابکارانه جمهوری اسلامی در منطقه از جمله ارسال تسلیحات برای شبه‌نظامیان بود. سفیران آلمان، فرانسه و انگلیس گرچه بر لزوم پایبندی و حفظ برجام تاکید کردند اما در مواضعی تقریباً مشترک از تشدید بحران‎ها در منطقه به شدت ابراز نگرانی کردند.

نماینده آلمان در شورای امنیت یادآوری کرد که ارسال موشک‌های ایران به حوثی‌های یمن نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. وی از انتقال فناوری پهپاد به یمن نیز ابراز نگرانی کرد.

نماینده فرانسه در سازمان ملل هشدار داد که نقض برجام از سوی ایران به معنای یک عقبگرد خطرناک است که به بی‌ثباتی در خاورمیانه دامن می‌زند و پیامدهای جدی برای پیمان منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و امنیت عمومی خواهد داشت.

همچنین سفیر انگلیس در شورای امنیت اعلام کرد طبق بررسی‎ها و شواهد و مدارک، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئول حمله به چهار نفتکش در بندر الفجیره است. او در سخنان خود تاکید کرد رژیم ایران برای شماری از گروه‌های نیابتی موشک ارسال کرده و فن‌آوری تولید پهپاد به عراق فرستاده و رفتار رژیم ایران خطری جدی برای صلح و ثبات این منطقه است.

سفیر انگلیس در ادامه گفته است که موشک‌های ایران به گونه‎ای طراحی شده‎اند که قابلیت حمل کلاهک اتمی را دارند. این موشک‌ها توان حمل بیش از ۵۰۰ کیلوگرم وزن را دارند و بُرد آنها حدود ۳۰۰ کیلومتر یا بیشتر است.

سفیر ایالات متحده آمریکا نیز از شورای امنیت سازمان ملل خواست فهرست سیاه مرتبط با شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ایران را که ۹ سال است تغییر نکرده به روز کرده و اجرای آن را تقویت کند. او تاکید کرد سفرهای قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به عراق و لبنان نشان می‌دهد کشورهای عضو بطور کامل این محدودیت‌ها را اعمال نمی‌کنند.

سفرای چین و روسیه در مورد فعالیت‎های موشکی یا تقویت نظامی شبه‌نظامیان منطقه از سوی رژیم ایران صحبتی نکردند و به نام برجام از جمهوری اسلامی حمایت کردند. روسیه آمریکا را متهم کرد که با سیگنال‌های پیچیده ایران را به سوی درگیری نظامی می‌کشاند.

مجید تخت‎روانچی سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل با محکوم کردن اقدامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی، اجرای تعهد طرف‎های دیگر برجام را رکن دیگر این توافق دانست و گفت: «وعده‎های تکراری اروپا تا کنون نتیجه ملموسی نداشته است و آنها باید مسئولیت پیامدهای احتمالی عدم اجرای برجام را بپذیرند.»

بیانیه شورای امنیت: هشدار به موشک‎پرانی‌‏های ایران

پنج عضو اروپایی شورای امنیت به همراه نماینده اتحادیه اروپا در بیانیه پایانی این شورا قویاً از ایران خواستند به اجرای تعهدات خود در برجام ادامه بدهد.

این اعضا با تاکید بر عملیاتی شدن اینستکس به عنوان ساز و کار مالی برای تسهیل تجارت با ایران، اعلام کردند، جدا از مسائل اتمی، ما از یافته‌های دبیرکل سازمان ملل متحد درباره فعالیت‌های منطقه‌ای ایران به ویژه فعالیت‌های موشک بالستیک و نقل و انتقال آن ابراز نگرانی می‌کنیم.

همچنین تاکید شد اقدامات جمهوری اسلامی با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ناسازگار نیست ولی از رژیم ایران خواسته شد فعالیت‌هایی که خطر و تنش در منطقه را افزایش می‌دهد، خودداری کند.

افزایش ذخایر اورانیوم ایران بیشتر از ۳۰۰ کیلوگرم

بر اساس اعلام قبلی شورای ‏‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی و سازمان انرژی اتمی از پنجشنبه، ۶ تیرماه، کاهش تعهدات اتمی ایران آغاز می‎شود و میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳٫۶۷ درصد از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور می‌کند.
به گفته تهران، این تصمیم در واکنش به انفعال کشورهای اروپایی و عدم جبران خسارات خروج آمریکا از برجام توسط آنها اتخاذ شده است.

وعده‎های تکراری اروپا در باره اینستکس

روزنامه وال‎استریت ژورنال در گزارشی نوشته سه کشور اروپایی در راستای حفظ روابط خود با ایران تا جمعه یک خط اعتباری چند میلیون یورویی از طریق کانال اینستکس راه‌اندازی می‌کنند. آمریکا پیش از این اعلام کرده بود اگر فعالیت ساز و کار مالی اروپایی‎ها فراتر از ارسال کالاهای عادی، دارو و غذا برای ایران باشد آن را تحریم خواهد کرد.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در نشست مجلس ملی این کشور که چهارشنبه برگزار شد نسبت به نقض توافق اتمی توسط ایران هشدار داد و آن را پاسخی اشتباه به فشارهای دولت آمریکا توصیف کرد. او همچنین گفت که بریتانیا، فرانسه و آلمان نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند تا به حکومت ایران بفهمانند که نقض برجام به سود جمهوری اسلامی نیست.


شادی گروهی از مردم پس از امضای توافق اتمی با این رویا که ایران به کشوری عادی تبدیل می‎شود و بر مدار توسعه پیش می‎رود و رفاه شهروندان را تامین می‎کند
استیون منوچین‌ وزیر خزانه‌داری آمریکا با تایید گفته‌های وزیر خارجه آمریکا که گفته ۸۰ درصد اقتصاد ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته تهدید کرده است، «سعی می‌کنیم تحریم‌های آمریکا را به ۱۰۰ درصد اقتصاد ایران برسانیم.»

وی در مصاحبه با شبکه CNBC گفت: «باید اضافه کنم که تمامی خدمات بشردوستانه از این تحریم‌ها معاف هستند چرا که مسئله ما، مردم ایران نیستند. ما با رفتار رژیم حاکم بر ایران روبرو هستیم.»

با آغاز برجام که زیر سایه‎ بده و بستان‎های تیم محمدجواد ظریف با دولت باراک اوباما و لاپوشانی‎های سیاسی و امنیتی بدون در نظر گرفتن منافع مردم ایران در جهت تقویت جمهوری اسلامی امضا شد، میلیاردها دلار از پول‎های بلوکه شده ایران بجای آنکه صرف توسعه و عمران و اشتغال‎زایی شود، صرف تقویت صنایع موشکی و شبه‌نظامیان و گسترش جنگ‎های نیابتی شد. آتش‌افروزی‎ و ماجراجویی رژیم ایران به بحران‎های سوریه، عراق، یمن دامن زد و اکنون دو آبراه اصلی حمل و نقل انرژی یعنی خلیج فارس و دریای سرخ را به ناامنی کشانده است. درواقع آنچه به برجام ضربه زد همانا ثمرات شوم خود برجام بود که به سود جیب رژیم و علیه مردم کار کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه ایتالیا در ایران

دفتر نخست وزیر ایتالیا، پنجشنبه ۱۹ آبان از آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه این کشور در ایران خبر داد. آلسیا پیپرنو، اوایل مهرماه در ایران با...