۱۳۹۷ آذر ۲۷, سه‌شنبه

حمله به زنان دراویش گنابادی در زندان قرچک


سه زن درویش زندانی در قرچک ورامین که خواستار باز پس گیری وسایل شخصی خود از مسئولان این زندان بودند، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

گزارش‌ها حاکی است ​شکوفه یداللهی، الهام احمدی و سپیده مرادی که در بند ۷ زندان قرچک زندانی هستند، به دستور محمدی، رئیس این زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

این زنان زندانی پیش از این در خردادماه به دلیل اطلاع‌رسانی درباره وضعیت غیراستاندارد این زندان - که در گذشته مرغداری بود- به بند زندانیان جرایم قتل، سرقت و مواد مخدر منتقل شده بودند.

زنان دراویش گنابادی پس از آن، از مسئولان زندان خواستند که آن‌ها را به بند دیگری منتقل کنند اما پس از آنکه با بی تفاوتی آن‌ها مواجه شدند، اقدام به تغییر بند زندان خود کردند.

سپیده مرادی،‌ الهام احمدی و شکوفه یدالهی در فایل صوتی از داخل زندان که کانال تلگرامی مجذوبان نور منتشر کرد، به تشریح جزئیات ضرب و شتم خود با دستور رئیس زندان قرچک پرداختند و اعلام کردند مسئولان زندان وسایل شخصی آن‌ها را ضبط کرده‌اند و آن‌ها در شرایط بسیار سختی قرار دارند.
همچنین علیرضا روشن، فعال حقوق دراویش گنابادی و یکی از مدیران وبسایت خبری مجذوبان نور در گفت‌و گو با صدای آمریکا درباره ضرب وشتم زنان دراویش گنابادی در زندان قرچک گفت که این برخوردها با دارویش زندانی برای تحقیر و تخفیف آن‌ها است.

آقای روشن با بیان این که زنان دراویش زمانی که در مقر پلیس آگاهی تهران بازداشت بودند نیز مورد حمله کلامی و فیزیکی قرار گرفته‌اند، افزود: «پیش از این نیز مسئولان زندان قرچک این زنان را در عصر روز ۲۲ خردادماه به حیاط زندان آورده و مورد ضرب و شتم قرار دادند و از آن‌ها فیلمبرداری کردند.»

این فعال حقوق دراویش گنابادی یادآوری کرد که این موضوع باعث تحصن دراویش دیگر مقابل زندان فشافویه شد و دراویش ۲۳ خرداد تا هفتم شهریور ماه مقابل این زندان دست به تحصن آرام زدند و خواهان آزادی زنان دراویش گنابادی شدند اما دوباره به آن ها حمله شد و ماموران هشت نفر را بازداشت کردند و به انفرادی بردند.

علیرضا روشن با تاکید بر این‌که برخوردها با مردان و زنان دراویش گنابادی در زندان‌ها ادامه دارد گفت: این که حقوق شما را رعایت نکنند و شما را مورد ضرب و شتم و ناسزا قرار دهند به معنای تحقیر شما است.

گفت‌وگوی صدای آمریکا با علیرضا روشن، فعال حقوق دروایش گنابادی: برخورد با دارویش زندانی برای تحقیر و تخفیف آن‌ها است
گفت‌وگوی صدای آمریکا با علیرضا روشن، فعال حقوق دروایش گنابادی: برخورد با دارویش زندانی برای تحقیر و تخفیف آن‌ها است

نگهداری زنان دراویش گنابادی بعد از بازداشت در زندان

زنان دراویش گنابادی محبوس در زندان در حالی که از حق وکیل و آگاهی از اتهامات برخوردار نبودند، بعد از بازداشت در زندان نگهداری شدند و همگی آن‌ها از جمله سیما و شیما انتصاری، شکوفه یداللهی، سپیده مرادی و الهام احمدی به پنج سال حبس تعزیری در دادگاه بدوی محکوم شدند. اگر چه به گفته روشن حکم تعدادی از این زنان از جمله سپیده مرادی، شکوفه یداللهی به دوسال حبس کاهش یافته است.

این در شرایطی است که این فعال حقوق دراویش از تشکیل پرونده دیگری برای الهام احمدی به دلیل اطلاع رسانی درباره وضعیت زندان قرچک نیز خبر داد.

گزارش‌ها حاکی است که پیگیری خانواده این زندانیان از سوی مسئولان بی پاسخ مانده و دادیار نظارت بر زندان تهدید کرده است مادامی که خبررسانی از وضعیت بد زندانیان دراویش صورت گیرد، پرونده‌های دیگری برای آن‌ها تشکیل خواهد شد.

آخرین وضعیت هشت درویش گنابادی زندانی در فشافویه

جزئیات ضرب و شتم، از زبان سه زن درویش گنابادی مورد حمله قرار گرفته در زندان قرچک ورامین
No media source currently available
0:007:391:33
همچنین براساس گفته آقای روشن درباره آخرین وضعیت هشت درویش دیگر گنابادی زندانی، این افراد در تیپ چهار زندان فشافویه دو به دو در انفرادی به سر می برند و هیچ اطلاع جدیدی از این دراویش در دست نیست و مشخص نیست آیا آن‌ها به تلفن دسترسی دارند یا خیر.

بنا به گزارش دیدبان حقوق بشر بیش از سیصد تن از دراویش در زندان های فشافویه و قرچک زندانی هستند.

این گروه از درویشان گنابادی در پی درگیری‌های خیابان گلستان هفتم تهران در آخرین روز بهمن سال گذشته، بازداشت شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه ایتالیا در ایران

دفتر نخست وزیر ایتالیا، پنجشنبه ۱۹ آبان از آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه این کشور در ایران خبر داد. آلسیا پیپرنو، اوایل مهرماه در ایران با...