۱۴۰۰ دی ۱۴, سه‌شنبه

تاسیس کنسولگری چین در بندر عباس ! در ایران چه خبر است؟!

 



چین در بندرعباس کنسولگری راه انداخته است. خبری عجیب!

چون تعداد شهروندان چینی در ایران هرگز آن اندازه نیست که نیاز باشد در شهری دور از مرکز همچون بندرعباس به آنان خدمات کنسولی ارائه شود.

درواقع به نظر می‌رسد افتتاح کنسولگری چین در بندرعباس به مقاصد دولت چین برای گسترش نفوذ خود در جنوب ایران پیوند دارد. گسترشی که سخت با مقاصد استعماری این کشور گره خورده است.

پیشینه چین در کشورهای ضعیف آفریقایی نشان می‌دهد این کشور از طریق نفوذ اقتصادی در پی آن است عملا حضور خود را در این کشورها تثبیت کند. به گفته برخی از منابع معتبر، کنگو، آنگولا و موزامبیک از جمله کشورهایی هستند که چین در آن‌ها نفوذ اقتصادی گسترده‌ای داشته است.

به گفته دیگر منابع چین از پی حضور دیپلماتیک و اقتصادی خود در پی آن است که برای جمعیت بسیار زیاد خود در سطح جهان کار پیدا کند.

به همین علت است که در همین ایران کارگران چینی در جنوب و شمال ایران دیده شده‌اند.

اکنون می‌توان بهتر دریافت چرا ملت ایران به قرارداد ۲۵ ساله بین جمهوری اسلامی و چین معترض بودند و از آن به ترکمانچای چینی یاد می‌کردند.

درحالیکه بیکاری در ایران بیداد می‌کند، چین با حضور دیپلماتیک خود حتی در مناطقی همچون بندرعباس در پی بسط حضور اقتصادی خود نیز است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه ایتالیا در ایران

دفتر نخست وزیر ایتالیا، پنجشنبه ۱۹ آبان از آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه این کشور در ایران خبر داد. آلسیا پیپرنو، اوایل مهرماه در ایران با...