۱۳۹۷ اسفند ۲۵, شنبه

۴۹ کشته در حمله به دو مسجد نیوزیلند


حملات نیوزیلند؛ یک نفر به اتهام قتل در بازداشت است


برنتون ترنت، ۲۸ ساله، صبح روز شنبه (۱۶ مارس) برای نخستین بار به دادگاه برده شد
پلیس نیوزیلند بر این باور است که تنها یک نفر حملات مرگبار به دو مسجد در کرایست‌چرچ را انجام داده باشد. در این حملات ۴۹ نفر کشته و شماری مجروح شدند. یک مرد ۲۸ ساله استرالیایی به اتهام قتل در بازداشت است. از دو نفر دیگر هم در ارتباط با این حملات بازجویی شده است.
۴۹ کشته در حمله به دو مسجد نیوزیلند

گزارش‌ها از نیوزیلند حاکی است که ده دقیقه قبل ازوقوع این حملات، دفتر نخست وزیری و شماری از سازمان‌ها، ایمیلی را دریافت کرده بود که در آن عامل این حملات، دلایلش را گفته بود.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند از مجروحان این حملات در بیمارستان دیدار کرد.

یازده نفر از مجروحان از جمله یک کودک دو ساله در بخش مراقبت های ویژه هستند.

در سراسر کشور در گرامیداشت یاد قربانیان این حملات مراسم‌هایی برگزار شده است. قربانیان از کشورهای مختلف از جمله افغانستان، اندونزی، بنگلادش، هند، پاکستان و سوریه هستند.

مظنون اصلی

برنتون ترنت، مرد ۲۸ ساله استرالیایی به عنوان مظنون اصلی حمله به دو مسجد شهر کرایست‌چرچ برای نخستین بار به دادگاه برده و در حضور قاضی تفهیم اتهام شده است.

این دادگاه به دلایل امنیتی غیر علنی برگزار می‌شود. آقای ترنت با لباس زندان و دست‎بند در جایگاه متهم قرار گرفت و در جریان تفهیم اتهام کوتاه، دستش را به نشانه "قدرت سفید‌پوست‌ها" بالا برد.
۴۹ کشته در حمله به دو مسجد نیوزیلند

هویت یکی از قربانیان هم معلوم شده است. او داود نبی، پیرمرد ۷۱ ساله اهل افغانستان بوده که در دهه ۸۰ میلادی به نیوزیلند مهاجرت کرده بود.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند وعده داد که قوانین مالکیت اسلحه در کشورش را اصلاح کند.


هشدار وزیر کشور بریتانیا به شبکه‌های اجتماعی در خصوص پخش فیلم 'تروریست' نیوزیلند
حمله دقیقا کمی بعد از نماز ظهر جمعه آغاز شد و آن طور که مهاجم اظهار کرده دو سالی به دنبال برنامه‌ریزی برای چنین حمله‌ای بوده هر چند تنها ظرف چند ماه گذشته این دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ را به عنوان هدف خود انتخاب کرده است.

نخست‌وزیر نیوزیلند گفته که مهاجم پنج سلاح داشته و به طور قانونی مجوز حمل اسلحه داشته است. خانم آردرن وعده داد که قوانین مالکیت اسلحه در کشورش را اصلاح کند.

برنتون ترنت قرار است برای بار دوم روز پنجم آوریل (۲۰ روز دیگر) به دادگاه برده شود. او بدون حق سپردن ضمانت در بازداشت باقی خواهد ماند.
۴۹ کشته در حمله به دو مسجد نیوزیلند
عمر نبی در حالی که عکس پدرش داود نبی را بروی گوشی تلفن همراهش نشان می‌دهد در برابر خبرنگاران حاضر شده
در همین حال، هویت یکی از قربانیان این حمله خونین علنی شده است؛ داود نبی. او پیرمردی ۷۱ ساله شهروند افغانستان است که در حدود ۴۰ سال پیش به نیوزیلند مهاجرت کرده بود.

مهاجم مجوز حمل اسلحه داشت
جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد که به دنبال کشتار ۴۹ نمازگزار مسلمان در دو مسجد شهر کرایست‌چرچ، به مساجد کشور توصیه شده که بسته بمانند.

او همچنین گفت مهاجم پنج اسلحه داشته و به طور قانونی مجوز مالکیت و حمل اسلحه داشته است. خانم آردرن گفته بنا دارد قوانین مالکیت اسلحه در نیوزیلند را اصلاح کند.

خانم آردرن همزمان گفته پلیس توصیه‌های لازم برای تامین امنیت را به مساجد ارائه کرده و حضور ماموران در اطراف مساجد ادامه خواهد داشت.

بنا به اعلام نخست‌وزیر نیوزیلند سطح هشدار امنیتی در این کشور بالا باقی می‌ماند و اقدامات امنیتی در مرزها و فرودگاه‌ها تشدید می‌شود.

خانم آردرن گفت مقام‌های دولتی رابطه لازم را با نمایندگان جامعه مسلمانان نیوزیلند برقرار کرده‌اند تا به آنان اطمینان خاطر بدهند و حمایت‌های لازم را در اختیارشان بگذارند.

او گفته اقدامات امنیتی در حوزه خشونت‌های گروه‌های راست افراطی تقویت شده است. او تاکید کرد باید از گسترش بحث‌های نژادپرستانه و ضدمهاجران پرهیز کرد.

پرچم‌ها در نیوزیلند به حال نیمه افراشته درآمده

هشدار وزیر کشور بریتانیا به شبکه‌های اجتماعی در خصوص پخش فیلم 'تروریست' 

ساجد جاوید، وزیر کشور بریتانیا، به شرکت‌های صاحب شبکه‌های اجتماعی هشدار داد تا اقدام به "سالم‌سازی محتویات"شان بکنند و در غیر این صورت بایستی منتظر "اجرای اجباری قانون" باشند.

هشدار وزیر کشور بریتانیا پس از آن صورت می‌گیرد که مهاجم مسلح کرایست‌چرچ، نیوزیلند تصاویر این عمل‌اش را به صورت زنده از شبکه فیس‌بوک به نمایش گذاشته بود.

آقای جاوید در یادداشتی که در نشریه "دیلی‌اکسپرس" منتشر شده نوشته است: "شرکت‌های تکنولوژی و درگیر در فضای مجازی باید بیش از پیش تلاش کنند تا چنین محتواهایی منتشر نشود".

پخش زنده حمله به دو مسجد نیوزیلند در فیس‌بوک به مدت ۱۷ دقیقه پخش شده بود.


با اینکه ویدیو اصلی این اتفاق از فیس‌بوک حذف شده بود اما به سرعت در سایر شبکه‌ها از جمله یوتیوب و توییتر بازنشر شد.

وزیر کشور بریتانیا از مردم خواست تا از تماشای چنین تصاویر "بیمارگونه" خودداری کرده و پخش چنین تصاویری را "نادرست و غیرقانونی" خواند.

به نوشته آقای جاوید "بسترهای فضای مجازی و شبکه‌های مجازی مسئولند و نباید اجازه دهند تا کار یک تروریست توسط آنها انجام شود".

به گفته وی "تروریست فیلم حمله‌اش را با هدف پخش شدن ایدئولوژی‌اش در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند".

وزیر کشور بریتانیا تاکید کرده است که دولت پیشتر تلاش کرده‌ بود تا احتمال انجام این رفتار "غیرقانونی" مطرح شود.

دولت بریتانیا قصد دارد تا قوانین جدید در خصوص "آزار و اذیت آنلاین" را به زودی منتشر کند.


برنتون ترنت، ۲۸ ساله با ملیت استرالیا به عنوان مظنون اصلی حمله به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ امروز در دادگاه حاضر شد
برنتون ترنت، مرد ۲۸ ساله استرالیایی به عنوان مظنون اصلی حمله به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ برای نخستین بار به دادگاه برده و در حضور قاضی تفهیم اتهام شده است.

به گفته شاهدان عینی، فردی که به مسجد نور حمله کرده بود، جلیقه ضدگلوله به تن داشت و با یک مسلسل وارد مسجد نور شد و به سمت حاضران در مسجد شلیک کرد.

در پخش زنده تصاویر حمله آقای ترنت در فیس بوک، وی با یک سلاح نیمه خودکار وارد مسجد می‌شود و پس از شلیک به حاضران، بسیاری از آنان نقش زمین می‌شوند.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند این حادثه را "حمله تروریستی با برنامه‌ریزی قبلی" خوانده و گفت این یکی از سیاه‌ترین روزها در تاریخ کشورش است.


واکنش‌های بین‌المللی
نخست‌وزیر نیوزیلند رسما این حمله را "تروریستی" خوانده و در توییتر نوشته: "آنچه در کرایست‌چرچ روی داده خشونتی بی‌سابقه است و جایی در نیوزیلند ندارد. بسیاری از قربانیان از جامعه مهاجران هستند - نیوزیلند خانه آنهاست. آنها از مایند."

همزمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هم با مقام‌ها و مردم نیوزیلند ابراز همدری کرده و گفته: "آمریکا با همه توان در کنار نیوزیلند خواهد ایستاد."

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم صبح روز شنبه، حمله به نمازگزاران در نیوزیلند را "نشانه دیگری بر لزوم مقابله همه‌جانبه با تروریسم و نفرت‌پراکنی نسبت به ادیان و اقوام" خواند و در پیام نوشت: "همچنین اسلام‌هراسی رایج در غرب است که متأسفانه توسط برخی دولت‌های غربی نیز، بر آن دمیده می‌شود."

محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران هم در توییتر ضمن محکوم کردن این حملات با مردم نیوزیلند ابراز همدردی کرده است.

آقای ظریف در این توییت نوشته: "ایرانیان از خبر مربوط به حملات امروز در کرایست‌چرچ عمیقا متاثر و شوکه شدند. با این حال ما شگفت‌زده نشدیم. از ورود به آمریکا منع شده‌ایم و اگر بخواهیم از دین خود پیروی کنیم در مدارس فرانسه هم جایی نداریم. ما ایرانی‌ها به خوبی عواقب تعصب و تنفر از اسلام را می‌فهمیم."

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا هم گفته از این واقعه عمیقا متاسف است و "صمیمانه‌ترین مراتب تسلیت خود را" تقدیم مردم و مقام‌های نیوزیلند کرده است.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه همسو با
بسیاری از دیگر رهبران جهان ضمن محکوم کردن این حمله به نیوزیلند تسلیت گفته‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه ایتالیا در ایران

دفتر نخست وزیر ایتالیا، پنجشنبه ۱۹ آبان از آزادی آلسیا پیپرنو، شهروند تبعه این کشور در ایران خبر داد. آلسیا پیپرنو، اوایل مهرماه در ایران با...